Priority Mail 2008/05

Nieuwsbrief van de ZHPV    

■ Intro

 

Colofon

Heeft u ideeën of actualiteiten voor deze nieuwsbrief, stuur dan een e-mail naar de redactie.

Heeft u vragen over zaken met betrekking tot de vereniging, stuur dan een e-mail naar het bestuur.

Heeft u filatelistische vragen, stuur dan een
e-mail naar de vraagbaak.

Wilt u zich afmelden voor deze nieuwsbrief, stuur dan een e-mail naar Priority Mail.

Bezoek ook eens de ZHPV Website.

Gehele of gedeeltelijke overname van artikelen uit deze nieuwsbrief is slechts toegestaan na schriftelijke toestemming van de Priority Mail redactie.

Locaties beurzen en jeugdbijeenkomsten.
Zoetermeer:

Buurtruimte Chez César,
César Franckrode 60
Den Haag:
Centrum Westhove,
Westhovenplein 125
Leidschendam:
Ontmoetingscentrum
De Schuitejager, Scheepswerf 18
 

 

 

 

 

 

 

 


Deze keer 3 items in de PM, te weten

 

Jubileumveiling in Zoetermeer

 

 

Weet je het nog? A.s. zaterdag 27 september in Chez César te Zoetermeer de jubileumveiling!!!
Ruim 600 kavels komen er dan onder de hamer. ’s Morgens van 10.30 tot 13.00 uur kunnen alle kavels worden bezichtigd en om klokslag 13.30 uur begint de veiling. De complete veilinglijst is te vinden op onze eigen website en te downloaden.
Wij hopen dat deze veiling zo’n succes wordt, dat het weer een jaarlijks terugkerende activiteit gaat worden. Het kan daarom beslist geen kwaad om deze veiling eens extra onder de aandacht van uw kennissen te brengen!
 

 

 

Aandrijving Duitse loc V200

 


Oplossing m.b.t. het aandrijfsysteem van de Duitse loc V200
Onder het mom van “surfen op het web geeft plezier” begon Bert Greve op de site van Nico Spilt (www.nicospilt.com) te zoeken. Hij vond het antwoord onder de rubriek “Giganten der Schiene”. Ook Jan Saarloos kwam met een technische beschrijving van de aandrijfsystemen.
De V200 blijkt een dieselhydraulische loc te zijn.
We mogen dus concluderen dat de postzegel van de Comoren foute informatie verstrekt. Weer iets voor de verzamelaars van “fouten op postzegels”.

Het verschil tussen dieselhydraulisch en dieselelektrisch wordt hieronder uit de doeken gedaan.

De eerste diesellocomotieven
Het toepassen van een dieselmotor in een trein is lastig, omdat zo'n motor niet in staat is om vanuit stilstand een trein op gang te brengen. De eenvoudigste manier om dit probleem op te lossen is door aan de dieselmotor een elektrische generator te koppelen, waarmee vervolgens elektromotoren in de draaistellen worden aangedreven: de bekende dieselelektrische aandrijving. De voordelen zijn minder mechanische delen (de overbrenging tussen motoren en draaistellen) en betere rijeigenschappen.

Dieselhydraulische aandrijving
In Duitsland werd al in enkele vooroorlogse treinstellen geëxperimenteerd met dieselhydraulische aandrijving. Hierbij drijft de dieselmotor een schoepenrad aan dat ronddraait in een met vloeistof (olie) gevulde bak. Door de rotatie van de vloeistof wordt een tweede schoepenrad op gang gebracht, dat de draaistellen verbonden is met de assen van de trein. In feite is dit een traploze versnellingsbak.
Na de Tweede Wereldoorlog is de dieselhydraulische tractie in Duitsland algemeen geworden, in tegenstelling tot de meeste andere landen, waaronder Nederland. De V200 was de eerste diesellocomotief van de Deutsche Bundesbahn na het stoomtijdperk. Het prototype stamt uit 1953, de serie is vanaf 1956 in dienst gekomen.
Overigens rijden of reden er in Nederland wel dieselhydraulische treinstellen, zoals de Wadlopers en Buffels.
De V200 is dus een dieselhydraulische loc, zoals de meeste West-Duitse diesellocomotieven en dieseltreinstellen dat zijn.
 

 

Vraagbaak

 

 

Vraag 11.
Een van onze lezers vond in een partijtje oude Nederlandse postzegels het onderstaande exemplaar. Hij wil graag weten wat voor soort zegel is.
Is het een cinderella, plak- of sluitzegel?
Is het ter ondersteuning van een goed doel?
Staat C.M.T.D. voor Charcot-Marie-Tooth disease, was die ziekte in 1932 al als zodanig bekend?
Of moeten we de afkorting als volgt lezen C.T.M.D.?

 


_______________________
 

Nieuwe vragen, antwoorden en verdere reacties graag zenden naar de vraagbaak.