Priority Mail 05/06

Nieuwsbrief van de ZHPV    

■ Intro

 

Colofon

Heeft u ideeën of actualiteiten voor deze nieuwsbrief, stuur dan een e-mail naar de redactie.

Heeft u vragen over zaken met betrekking tot de vereniging, stuur dan een e-mail naar het bestuur.

Heeft u filatelistische vragen, stuur dan een e-mail naar de vraagbaak.

Wilt u zich afmelden van deze nieuwsbrief, stuur dan een e-mail naar Priority Mail.

Bezoek ook eens de ZHPV Website.

Gehele of gedeeltelijke overname van artikelen uit deze nieuwsbrief is slechts toegestaan na schriftelijke toestemming van de Priority Mail redactie.

Locaties beurzen en jeugdbijeenkomsten.
Zoetermeer:

Buurtruimte Chez César,
César Franckrode 60
Den Haag:
Centrum Westhove,
Westhovenplein 125
Leidschendam:
Ontmoetingscentrum De Schuitejager, Scheepswerf 18
 

 

 

 

 

 

 

 


Beste PM-ontvangers,

Ter afsluiting van de discussie, althans wat Priority Mail betreft, hieronder het TPG-standpunt over de Duitse postzegel in het Nederlandse Rembrandtboekje. Als je de discussie wilt blijven volgen ga dan naar:
http://www.postzegelblog.nl/2006/07/30/opzienbarende-rembrandtpostzegel-2006/#comments
 

 

■ Prestigeboekje Rembrandt

 

>> Beste filatelisten,

>> De afgelopen weken is in de filatelistische wereld het nodige te doen geweest

>> over het prestigeboekje 'Rembrandt 1606-2006'.
>> Wat is er aan de hand? In het kader van de viering van 400 jaar Rembrandt van >> Rijn heeft TPG Post enkele weken geleden een aantal filatelistische
>> producten op de markt gebracht, waaronder zo'n 7,1 miljoen postzegels in de

>> vorm van één velletje van tien en één velletje van één postzegel. Ook
>> bestond de wens om in een kleine oplage (45.000) een prestigeboekje uit te

>> brengen met daarin niet alleen Nederlandse zegels maar ook een afbeelding
>> van een Duitse zegel met het portret van Saskia van Uylenburgh. Om dit laatste

>> mogelijk te maken, is begin dit jaar contact gezocht met het Duitse ministerie van

>> Financiën, de instantie verantwoordelijk voor de uitgifte van alle Duitse
>> zegels. Zij hebben vervolgens toestemming gegeven voor het opnemen van een

>> afbeelding van de Duitse zegel. In de vele correspondentie en gesprekken

>> hierover met het ministerie en vervolgens met Deutsche Post is deze toestemming

>> binnen TPG Post steeds ruimer geïnterpreteerd. Met als te betreuren gevolg een >> opdracht aan onze vaste drukkerij Johan Enschede om een herdruk van de zegel

>> op te nemen in het prestigeboekje.
>> Omdat voor dit laatste geen toestemming is gegeven door het Duitse ministerie

>> van Financiën heeft de zegel in het prestigeboekje geen officiële status en is
>> er slechts sprake van een vignet.
>> TPG Post betreurt deze gang van zaken ten zeerste en heeft besloten de verkoop

>> van het prestigeboekje met onmiddellijke ingang te staken. Reeds gekochte

>> boekjes kunnen -indien gewenst- ingeruild worden bij de bekende

>> verkooppunten.
>>
>> Peter Sorber, marketing manager consumentenmarkt TPG Post >>

 

Tot zover het bericht van TPG Post.
Het mag duidelijk zijn dat het besluit van TPG Post de hele situatie slechts verergert. De onderhavige prestigeboekjes zullen toch voor heel veel filatelisten begerenswaardig zijn c.q. geworden zijn, hetgeen de prijs alleen maar zal opdrijven. Wij sluiten ons aan bij de algemene teneur van de discussie op het postzegelblog. Wederom, eufemistisch gesproken, een zeer slechte zet van TPG Post.

Ons lid Martin Scheer melde nog het volgende over deze zaak:
Hij voelt zich bekocht als TPG Post meent door de zogenaamde staking van de verkoop het product nu niet meer te hoeven leveren aan de klanten die een abonnement op de prestigeboekjes hebben, zoals hij dus. Er lijkt hem in dat geval sprake van wanprestatie, want natuurlijk heeft TPG Post voldoende boekjes achter de hand om deze (als verplichting voortvloeiende uit de eerder aangegane overeenkomst) aan de abonnees te leveren. Misschien moet een en ander juridisch maar eens worden aangevochten. Een abonnement houdt voor beide partijen (TPG Post en de abonnee) verplichtingen in. De abonnees hebben het boekje juridisch in feite al gekocht voor het moment van staken. Dat er nog niet is geleverd en betaald is een logistieke/administratieve kwestie. Het boekje was immers uitgegeven en gedane zaken nemen geen keer. Er was inmiddels geen prestigeboekje met de nog steeds frankeergeldige Rembrandt-zegels meer in de losse verkoop toen “de verkoop werd gestaakt”. De maatregel treft dus alleen nog de eerder genoemde abonnees. Het is natuurlijk flauwekul te veronderstellen dat er ook maar een boekje zal worden teruggegeven door gelukkige kopers. Omdat niemand TPG Post kan dwingen onrechtmatig te (blijven) handelen is het minste wat TPG Post zou kunnen doen: het boekje leveren zonder de onrechtmatige herdruk/vignet. Liever had Martin het compleet, maar incompleet lijkt hem altijd nog beter dan helemaal niets.